Get Adobe Flash player

Dzisiaj jest: 23 Maj 2019    |    Imieniny obchodzi: Iwona, Michał, Dezyriusz

Spis ruchomości znajdujących się w kościółku
św. Antoniego Padewskiego w Sieniawie

(Kliknij na miniaturę zdjęcia, aby je powiększyć)

 Ołtarz boczny lewy 

      • materiał: drewno, polichromowany
      • styl barokowy - XVIII w.
      • wymiary: 150 cm

Ołtarz w formie dużego feretronu, dwukondygnacjowy. Obramowanie zlożone z bogatego ornamentu roślinnego z motywem suchego akantu, ujmuje w części dolnej prostokątny obraz M. Boskiej karmiącej (współczesny). W górnej części owalny obraz stygmatyzacji św. Franciszka (współ.). Ornament w całości złocony.

 

Obraz - Św. Antoni Padewski

      • materiał: płótno, olej, drewniane, posrebrzane aplikacje
      • styl rokoko - poł. XVIII w.
      • wymiary: 85 x 70

Kadr prostokątny wertykalny. Kompozycja nagięta do diagonalnej biegnącej z lewego, górnego narożnika. Po lewej wyłaniająca się z obłoków, stojąca postać Marii podającej Jezusa klęczącemu przed nią św. Antoniemu. Maria zwrócona 3/4 w prawo, z pochyloną głową, prawą ręką opuszczona podtrzymuje Jezusa, w lewej trzyma aplikowaną lilię. Ubrana w czerwoną suknię przewiązaną wysoko aplikowanym sznurem i błękitny strój postaci, udrapowany i szeroko wywinięty na prawym biodrze. Święty klęczy, zwrócony w lewo, ujęty profilowo, ze wzrokiem wzniesionym na Marię. Modelunek malarski, bardzo miękki, światłocień intensywny, lecz łagodny.

 

Ołtarz boczny - obraz Matki Boskiej z Dzieckiem

      • materiał: olej, płótno
      • styl: barokowy, XVIII w.

Obraz środkowy przedstawia M. Boską z Dzieciątkiem przysłoniętą przez bogato rzeźbioną plastyczną sukienkę i korony. Widoczne jedynie twarze i ręce malowanych postaci. Dzieciątko na prawej ręce matki, przytulone do piersi.

 

Ołtarz boczny lewy - ANTEPEDIUM  

      • materiał: tempera, drewno
      • styl: późnobarokowy XVIII w.

Wśród splotów roślinnych wyrastających z naroży - w środku owalny medalion z przedstawieniem św. Józefa przy pracy, jako cieśli, oraz z boku Dzieciątko dźwigające krzyż. W tle krajobraz pagórkowaty, z bliska sylwetka drzewa. Całość traktowana rysunkowo, graficznie.

 

Ołtarz boczny prawy - ANTEPEDIUM 

      • materiał: tempera, drewno
      • styl: późnobarokowy XVIII w.

Wśród splotów roślinnych i kwiatów w środku owalny medalion z przedstawieniem zwiastowania. Po stronie prawej obrazu pod arkadią i baldachimem Maria klęczy przy klęczniku. Z lewej strony Anioł fruwający w pokłonie, z lilią w ręce. Całość traktowana graficznie.

 

Ołtarz główny - nastawa 

      • materiał: drewno malowane, złocone i srebrzone
      • styl - późny barok, I poł. XVIII w.
      • wymiary: 350 x 220 x 47

Przyścienny, 2-kondygnacyjny, 1-osiowy. Nastawa ujęta w 2 pary kolumn korynckich ustawionych uskokowo (kulisowo) na wysuniętych przed cokół postumentach. Belkowanie zredukowane do impostów z profilowanym, mocno wysuniętym gzymsem. Pomiędzy kolumnami prostokątna rama obrazu, wypełniająca całą przestrzeń. W drugiej kondygnacji nastawka ujęta w kolumny korynckie a w postumentach z nasadnikami i odcinkami przerwanego, wykierowanego i mocno profilowanego gzymsu. W nastawce owalna rama obrazu, w zwieńczeniu "Oko opatrzności" w promieniach, osadzone na spiralnie zwiniętych obłokach. Postumenty dolnej kondygnacji pokryte zwiniętymi liśćmi suchego akantu. Suchy akant tworzy też ażurowe uszaki w obu kondygnacjach. Na impostach rozetki akantowe, w belkowaniu lancetowate liście akantu ujmujące muszlę zwiniętą w dole w ślimacznice. Obramowanie w I kondygnacji pokryte liśćmi laurowymi, w II kondygnacji w formie sznura. W narożnikach nastawki rozetki akantowe o wydłużonych listkach. Na gzymsie I kondygnacji na osiach kolumn stojące postacie świętych w strojach kapłańskich - z lewej św. Jan Nepomucen. Całość malowana szarością, ornament i figury tabernakulum wypukłe półkoliście, zwieńczone profilowanym gzymsem, zwieńczone akantem. W obramieniu I kondygnacji "Św. Antoni Padewski adorujący Marię z Dzieciątkiem", w górze "Adoracja pięciu ran Chrystusa".

 

Obraz - Adoracja pięciu ran Chrystusa 

      • materiał: płótno, olej
      • styl: późny barok - XVIII w.
      • wymiary: 65 cm

Kadr wertykalny, owalny. W dole klęczące w chmurach anioły adorujące symbole pięciu ran Chrystusa umieszczone w górze, otoczone uskrzydlonymi główkami na obłokach. Anioły ze złożonymi rękami, skrajne zwrócone 3/4 do siebie, środkowy ujęty na wprost. Ubrane w zielone, czerwone i oliwkowe tuniki. Symbole umieszczone w prześwicie pomiędzy chmurami, w postaci owiniętego cierpieniem serca w promieniach oraz przebitych dłoni i stóp. Ton karnacyjny ugrowo-różowy. Tła ugrowo-pomarańczowo-brązowe. Modelunek malarski.

 

Rzeźba - Św. Jan Nepomucen I - ołtarz główny 

      • materiał: drewno polichromowane, złocone i srebrzone z laserunkiem
      • styl: późny barok - XVIII w.
      • wysokość: 100
      • sztuk:2

Postacie stojące, zwrócone na wprost.

      • lewy: trzyma w prawej ręce palmę, lewą składa na piersi, czarna sutanna oraz komża i peleryna. Twarz z krótkim zarostem, krótkie, proste włosy, na głowie biret.
      • prawy: trzyma ręce wyciągnięte przed siebie. W miejscu peleryny ma półkoliście wycięty ornat laserowany zielenią. Włosy krótkie, pofalowane, zaczesane do tyłu

 

Ołtarz boczny lewy - nastawa

      • materiał: drewno malowane, złocone i srebrzone
      • styl: późny barok, I poł. XVIII w.
      • wymiary: 250 x 141 x 30

Architektoniczno - ornamentalna, 1-osiowa z wysokim cokołem ujętym w profilowany cokolik i gzymsik, ramowanym skrajnie prostokątnymi postumentami. Partię centralną nastawy tworzy duża, prostokątna rama obrazowa o listwach w formie wiązki laurowej ujętej w profile. Po bokach obramowania szerokie "uszaki" z pnącej się esownicami i ceownicami wici szerokich, postrzępionych i spiralnie zwiniętych liści akantu. Z narożników wystają 2 szyszki w szypułkach akantowych. Całość malowana bielą, ornament złocony i srebrzony. W dolnym obramieniu 2 wymienne obrazy: Matka Boska z Dzieciątkiem i Św. Andrzej. W górnym przedstawienie stygmatyzacji św. Franciszka.

 

Obraz - Św. Andrzej 

      • materiał: płótno, olej
      • styl: późnobarokowy, I poł. XVIII w.
      • wymiary:110 x 75

Kadr prostokątny, wertykalny. Święty stoi ujęty na wprost. Sylwetka oparta na widłach ukośnego krzyża ustawionego z tyłu, lekko po prawej. Obie ręce ułożone wysoko na belce. Ubrany w brązową tunikę z szerokimi rękawami i czerwony płaszcz okrywający plecy. W tle pejzaż ułożony 3-płaszczyznowo ze skalistym pasem gór na horyzoncie. Powyżej niskiej linii horyzontu pochmurne niebo z poświatą nad górami i smugą światła padającego z lewego narożnika.

 

Obraz - Matka Boska karmiąca

      • materiał: płótno, olej, sukienka drewniana, srebrzona i laserowana
      • styl: późny barok, poł. XVIII w.
      • wymiary: 83 x 58

Twarze i ręce malowane, szaty drewniane, srebrzone i laserowane, korony metalowe, kameryzowane, tło neutralne, brązowe, rozjaśnione wokół głowy Maryi. Maria siedzi ujęta do kolan, 3/4 zwrócona w lewo, z głową znacznie pochyloną n prawe ramię. Spogląda na widza. Prawą ręką obejmuje siedzące na jej kolanach dzieciątko. Suknia marszczona, szata wierzchnia z bufiastymi rękawami, rozcięta na piersi, pokryta zwiniętymi, suchymi liśćmi akantu.

 

Obraz - Stygmatyzacja św. Franciszka 

      • materiał: płótno, olej
      • styl późny barok, I poł. XVIII w.
      • 62 cm wys.

Kadr wertykalny, owalny. Święty zwrócony w prawo, ujęty profilowo. Ręce trzyma rozłożone - prawa opuszczona, lewa uniesiona z szeroko otworzoną dłonią. W górze naprzeciw świętego uskrzydlona sylweta Chrystusa, z której wychodzą promienie stygmujące. Tło - ciemny pejzaż umowny z drzewami po prawej. Chmury otaczające ciemnoszare.

 

Ołtarz boczny prawy - nastawa

      • materiał: drewno malowane, złocone i srebrzone
      • styl: późny barok, I poł. XVIII w.
      • wymiary: 250 x 140 x 30

Architektoniczno-ornamentalna. Jednoosiowa z wysokim cokołem ujętym w profilowany cokolik i gzymsik, ramowanym skrajnie prostokątnymi postumentami. Partię centralną nastawy tworzy duża, prostokątna rama obrazowa o listwach w formie wiązki laurowej ujętej w profile przewiązanych karbowaną taśmą. Po bokach obramienia pnąca się ceownicami i esownicami wić z suchego akantu o postrzępionych, spiralnie zwiniętych liściach. Taka sama wić oplata umieszczoną w zwieńczeniu owalną ramę pokrytą laurem. Końce wici spięte karbowanymi taśmami. Całość malowana ciemnym błękitem, ornament złocony i srebrzony. W dolnym obramieniu obraz - "Św. Józef z małym Jezusem", w górnym "Św. Barbara".

 

Obraz - "Św. Józef z małym Jezusem" 

      • materiał: płótno naciągnięte na deskę, olej
      • styl: późny barok, I poł. XVIII w.
      • wymiary: 96 x 72

Kadr prostokątny, wertykalny, z prawej strony pole obrazowe wydzielone kolumną. Przy kolumnie postać św. Józefa trzymająca za rękę stojącego po środku Jezusa. W tle daleki pejzaż z pojedynczymi drzewami i widok zamku lub miasta. Św. Józef lekko zwrócony w prawo, pochylony na Jezusa, w lewej ręce trzyma lilię. Jezus zwrócony w lewo, spogląda na św. Józefa. W prawej ręce trzyma kij. Wokół głów postaci aureola (Józef) i nimb promienisty (Jezus).

 

Obraz - Św. Barbara

Kadr owalny, wertykalny. Święta siedzi 3/4 zwrócona w prawo, widoczna do kolan, głowa pochylona na prawe ramię. W zgiętej ręce trzyma przed sobą kielich z hostią, lewą ujmuje wsparta o biodro zamkniętą księgę. Twarz pełna o wydatnym podbródku, wzrok skierowany do góry. Modelunek malarski.

 

Prospekt organowy 

      • materiał: drewno polichromowane, złocone
      • styl: barok, XVIII w.
      • wymiary 300 x 180

Dwukondygnacyjny, 3-osiowy, sekcje piszczałek umieszczone w 2 kondygnacjach, w 3 wysuniętych ryzalitowo wieżyczkach, prostych łącznikach pomiędzy nimi. Wieżyczka środkowa wyższa, wysunięta półkoliście, skrajne wysunięte trójkątnie. Kondygnacje podzielone szerokim płaskim gzymsem, góra zwieńczona gzymsem mocno profilowanym, dostosowanym do kształtu wieżyczek. W łącznikach gzymsy proste. W bocznych ściankach otwory zamknięte kratownicą. Górne partie piszczałek przysłonięte półkolistymi ażurowymi kotarami ornamentalnymi - w łącznikach pojedynczymi, w wieżyczkach podwójnymi, rozchodzącymi się na boki. Kotary zestawione z motywów Winogrady, ceownic z chrząstkami i akantu. Gzyms kordonowy zdobią rozety akantowe, wzdłuż górnej krawędzi "koronka" z lilii. Najgrubsza piszczałka na osi środkowej wielokątna, dekorowana motywem kryształu. Polichromia błękitno-szara, ornament złocony.

 

Ambona

      • materiał: drewno malowane i złocone
      • styl: późny barok, poł. XVIII w.
      • kosz: 130

Wisząca na rzucie 6-boku, z prostym zapieckiem zwieńczonym 8-bocznym baldachimem, ze schodkami 1-biegowymi z lewej strony. Dolna część kosza ukształtowana stożkowo. Ścianki kosza w poziomie ujęte w profilowanie, rozczłonkowane płycinami. Zapiecek ujęty w ażurowe uszaki z suchego akantu, wypełniony płycizną zamkniętą łukiem pełnym, nadwieszonym. Baldachim obwiedziony profilowanym gzymsem z glorią w podniebiu. Schodki wydzielone gładkim parapetem wspartym na słupku. Całość malowana na biało. Formy rzeźbione złocone.

 

Świecznik - lichtarz

      • materiał: drewno srebrzone
      • styl: późny barok - XVIII w.
      • wymiary: 52 cm
      • sztuk: 6

Stopa cylindryczna z 3 nóżkami w formie spływów wolutowych z uskokiem. Trzon wielodzielny, złożony z lalek ujętych w pierścienie z półwałkami. Górna lalka zakończona kulą osadzoną w odwróconym kielichu akantowym. Profitka talenykowa z kolcem, osadzona na półwałku, przecięta profilem.

 

Rzeźba - krucyfiks

      • materiał: drewno polichromowane
      • styl: późny barok
      • wysokość: 120

Chrystus przybity do krzyża łacińskiego z titulusem w formie pionowo przybitej banderoli. Sylwetka wyprostowana, przyległa do belki, lekko wygięta w lewo, ramiona rozwarte w szerokie "V", głowa oparta na prawym boku. Prawa dłoń otwarta, lewej 3 ostatnie palce zgięte. Prawa stopa założona na lewą. Sylwetka proporcjonalna, z wyraźnym rysunkiem żeber. Materiał zwisa wzdłuż prawego biodra kaskadowo ułożonymi fałdami. Fałdy ostre, gęsto ułożone. Titulum szare, krzyż brązowy.

 

Droga krzyżowa

      • materiał: płótno, olej
      • styl: barok ludowy, XVIII w.
      • wymiary: 62
      • ilość: 12

Sceny we wnętrzach ozdobionych kotarą, lub w pejzażu potraktowanym umownie, w niektórych przedstawieniach wzbogaconych architekturą. W stacji XIV wyobrażenie kamiennego grobowca z arkadową niszą, w którym ciało Chrystusa ułożono na ławie. Liczba uczestników wydarzeń zredukowana do kilku osób skupionych wokół Jezusa. Najbardziej rozbudowana jest scena "Ukrzyżowania", w której Chrystusowi towarzyszą postacie łotrów, a pod krzyżem stoją Maria i św. Jan Ewangelista, klęczy św. Maria Magdalena, z lewej pędzi na koniu Stefaton przebijający bok Chrystusa. Sylwetki budowane nieporadnie, układy niezgodne z anatomią. Twarze o grubych rysach, niektóre karykaturalne. Szaty modelowane miękko, kolorystyka żywa, ciepła, z dominacją ugru, brązów, czerwieni i szarości. Światłocień kontrastowy, podkreślający głębie. Obramowanie profilowane z krzyżem na leżących esownicach.

 

Obraz N.S.P. Jezusa 

      • materiał:płótno, olej
      • styl:realizm, XX w.
      • wysokość: 73

Kadr prostokątny wertykalny. Chrystus stoi lekko zwrócony w prawo, ujęty do pół ud. Głowę trzyma zwróconą na wprost, spogląda na widza. Rękami rozchyla tunikę, wskazując gorejące serce w aureoli jaskrawych promieni. Tunika z szerokimi rękawami, przewiązana w pasie. Na ramionach czerwony płaszcz przerzucony przez prawe przedramię. Twarz pociągła o ostrych rysach, pokryta krótkim zarostem (broda rozdwojona), włosy opadają na ramiona. Szyja i ręce modelowane bardzo plastycznie z zaznaczeniem gry mięśni i żyl. Wokół głowy promienisty nimb. W karnacji duża domieszka różu. Tło neutralne. Modelunek bardzo plastyczny, kontrastowy z intensywnym światłocieniem. Cienie modelujące biel barwne - brązy, zielenie, błękity. Światła silnie rozjaśnione, z źródłem umiejscowionym pośrodku klatki piersiowej. Promienie wydobyte fakturowo.

 

Świecznik wiszący

      • materiał: stop metalu, ceramika
      • styl: secesja, XIX/XX w.
      • wymiary: 150 x 60

Złożony z ceramicznej czary, do której przytwierdzono 6 metalowych ramion oraz 3 łańcuchy zebrane podsufitką. Czara gruszkowa o krawędzi ujętej w metalową obręcz, w dole przytwierdzony uchwyt w kształcie okręgu wpisanego w stylizowany trójkąt, z motywami roślinnymi. Powierzchnia czary brązowa, na niej wypukły relief przedstawiajacy różowe kwiaty powoju na kapryśnie zwiniętych łodyżkach z listkiem. Ramiona przytwierdzone do obręczy, utworzone z fantazyjnie splecionej taśmy o płynnym, kapryśnym układzie, z 3 rosnącymi w dół kwiatami powoju, zakończone ażurowymi kwiatowymi profitkami. Do ramion przyczepione 6 łańcuchów zebranych w pary motywami przypominającymi motyla, tworzącymi łączniki z pojedynczymi 3 łańcuchami podwieszonymi do podsufitki.

 

Polichromia

      • materiał: tempera na drewnie
      • styl: późny barok, neogotyk - poł. XVIII/XIX w.

Na ścianach barokowa, iluzjonistyczna artykulacja za pomocą filarów o ściętych narożnikach, dźwigających arkady z odcinków łuku pełnego. W archiwoltach pasy ornamentalne z wici akantowej, w pachach łuków masywne szczypułki akantowe osadzone na grubej łodyżce wyrastającej z kielicha dzwonka. Z szczypułek ujętych w liściaste odrośla rozchodzą się na boki szerokie, wyobrażono profilowo liście akantu o zawiniętych końcach, zakończone lejkowatymi kwiatami o długich, falistych pręcikach. Całość w tonacji brązowej. 
Na stropie malowanym na błękitno symbole Wiary, Nadziei i Miłości w promienistej, ugorowej glorii. Są to: szara kotwica, brązowy krzyż i umieszczone na ich tle gorejące serce. Bliżej ołtarza mniejsza gloria z urgowym Okiem Opatrzności (XIX w).
Parapet chóru muzycznego pokrywa romboidalna kratownica maswerkowa z liliami na złączach (brązowa).


Źródła informacji:

    1. Spis ruchomości, [w:] Materiały z Archiwum Wojewódzkiego Konserwatorium Zabytków

Opracowanie artykułu i zdjęcia: Ewa Budna

contentmap_plugin

Ewangelia na dziś



Czwartek 2019-05-23, 5. tydz.wielkanocny

J 15,9-11

Jezus powiedział do swoich uczniów: „Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Wytrwajcie w miłości mojej! Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości. To wam powiedziałem, aby radość moja w was była i aby radość wasza była pełna”.

Nie ma żadnych świąt w najbliższym czasie